Wednesday, June 02, 2010

KenanGan -> TodAy...PreSent

Baru je habis baca novel "High Maintenance" karya Jeniffer Belle (tak sempat nak cari cover buku ni) . Quite interesting story. Young divorced woman who try to make her life back and still holds a memory towards her loft. Macam agak kelakar bila ada orang yang masih tak boleh lupa kenangan di rumah lama beria-ia nak bekerja balik semata-mata nak kekal duduk kat situ walaupun dihalau(secara baiklah) oleh bekas suami. Macam-macam kenangan yang diingat. Siap boleh ingat dapur bentuk macam mana, lantai jenis apa guna, tingkap macam mana..kat mana. Tapi memang ada orang macam tu kan. Kenangan mana boleh lupa woo...walaupun menyakitkan atau membahagiakan, ia tetap menjadi satu kenangan dalam hidup kita. Mengajar erti hidup. Cuma jangan hidup dalam bayangan kenangan. Semua orang ada masa depan. Kita perlu hadapi masa hadapan. Apa yang pernah kita lalui semalam dan hari ini akan membantu kita masa hadapan. Frasa popular fakulti aku yang digunakan sekarang aku rasa sesuai nak letak kat sini. "Preserving the Past, Valuing the Present, Enriching the Future"...

Kata-kata Master Oogway dalam Kungfu Panda masa aku tengok semalam kat HBO pun ada kena-mengena dengan apa yang aku cakap hari ni...aku tak ingat sangat tapi ayat yang dia cakap tu macam ni..."The you today will make you tomorrow..as today is your 'gift'...that's why it is called 'present'"...(faham tak apa ku nak cakap ni)...


Oklah..nak cari buku lain pulak...nak sambung membaca...

0 comments: