Monday, May 03, 2010

Cuti MaRi BerCutI

Salam...selamat pagi...

Pagi ni takde angin nak buat kerja.Tak berapa sihat.Walaupun tak sihat masih lagi nak pergi kerja.Apa-apa hal pun ni cerita sepanjang balik bercuti hujung minggu lepas..

Pagi Jumaat bangun awal walaupun cuti.Basuh baju kejap sebab fikir sempat jemur sebelum balik kampung.Mak ayah keluar pergi beli bahan-bahan nak bawak balik kampung.Dah habis jemur,kemas-kemas baju nak bawak balik.Tunggu ayah dengan adik-adik solat Jumaat,petang tu baru bertolak balik.Syok sikit balik kampung kali ni.Balik dengan kereta baru hehehe.Sampai pukul 6 petang kat rumah Ayah Long.Tak balik rumah Tok sebab Tok ada kat rumah Ayah Long.Malam tu tolong mak dengan mak long goreng bihun.Masa tu jugak dah rasa macam nak demam.Badan kejap panas kejap sejuk.Tapi tak fikir sangat sebab seronok.Malam tu tidur kat ruang tamu.Dah tak larat sangat.Bentang toto,ambil bantal,letak kepala....terus hanyut....Zzzzzz

Sabtu...
Bangun pagi...memang pagi giler sebab tengok rancangan "Tanyalah Ustaz" (rancangan ni mula tak silap aku pukul 7 pagi...Oh ya! aku solat Subuh dulu tau) kat TV9 sambil baring kat toto....syok woo!Dah selesai mandi tolong mak kat dapur buat sarapan.Pagi tu makan roti canai segera dengan kari pastu tauhu bakar ditambah pulak dengan milo panas...huuu memang Umphh!Tapi makan tak banyak pun sebab badan tak berapa sihat...memang sah aku demam+selsema.Tapi selesema tu kejap ada kejap takde...jadi takla teruk sangat.Tengahari tu Mak Anjang sampai.Bila tukang masak terhebat dah ada...apa lagi memang pekena makan sedap-sedaplah nampaknya.Nak pulak Mak Anjang memang terer masak Mi Calong(mi ni popular kat Kuantan saja...kalau korang cari kat Raub ke Maran ke Jengka memang tak jumpa....kalau nak...datanglah Kuantan...aku siap promote lagi ni hahahaha).Jadi tengahari puas perut aku diisi dengan mi calong.Nak pulak hari hujan tetiba lagi masyuk...Petang tu,singgah Air Terjun Pandan (aku ada buat entri bergambar kat sini dan sini) lepas hujan berhenti.Tempat ni tak jauh dari rumah Ayah Long,dalam 5 minit perjalanan dengan kereta.Kalau dah sampai kat tempat macam tu,apa lagi kerja yang aku boleh buat selain mandi dan mandi dan mandi air sungai...hehehe...memang seronok.Tak hirau langsung dah pasal sakit janji boleh mandi.Nak dekat Maghrib baru sampai rumah.Malam tu lepas makan,terus tidur.Dah tak larat nak buat apa-apa.Penat sangat.

Ahad....
Pagi tu bangun awal gak tapi bermalas-malasan dulu hehehe..mak ayah keluar dengan ayah long,mak long dan mak anjang.Nak tengok Tok Chik.Tok Chik tak sihat.Jadi tinggal aku,adik-adik dengan Tok je kat rumah.Masa aku baru habis mandi,Tok De Enjung sampai.Aku cepat-cepat buat sarapan.Dah kena bising dengan dua-dua tok tu.Tapi yelah,orang sakit mana nak buat kerja laju-laju..Memang tahap superslow macam siput babi.Mujur Tok de faham tapi puas gak kena leter dengan tok sebab tersilap buat kopi pahit hahahaha...Nasibla aku.Dah habis kemas-kemas meja lepas sarapan,aku pun ambil peluang tidur sepuas-puasnya...Memang syok habislah sampai Makde datang pun tak sedar.Tau-tau je Makde kejut nak balik dah.Siap terfikir lagi "Aik,kejapnye Makde datang"...alih-alih tengok jam dah tengahari pun....Fuhhh memang puas aku bantai tidur.Dalam pukul dua, mak ayah baru sampai.Terus mak dengan mak anjang,mak long,tok de pergi masak.Aku?...hehehe...disebabkan aku sakit maka aku dapat kelebihan dikecualikan daripada memasak....makanya aku sambung tidur pastu bangun terus dapat makan...hahaha nikmatnya!Petang lepas Asar,ayah dah bising suruh berkemas.Sebelum balik,kami dihidangkan dengan pencuci mulut.Ada macam-macam benda...puding sagu berkuah,kuih tako,putu mayam kaya,apam berkuah..korang mesti jarang dengar nama-nama kuih tu kecuali kuih tako sebab banyak jual kat bazar ramadan kan.....tu semua kuih yang boleh dijumpa kat kampung aku...nak,jom datang singgah hehehe...Ok,lepas tu apa lagi...balik rumahlah...



Seronok balik kampung.Macam-macam ada.Bulan 6 nanti nak balik kampung lagi.Cadangnya nak buat family day sambil berkhemah...Uweeee...seronoknya!!




p/s: ni laman web Air terjun Pandan.Korang boleh klik kat sini.Aku kena promote la...dah janji dengan abang sedara aku nak tolong dia hehehe...

0 comments: