Tuesday, May 04, 2010

BaSuh KeRetA

Melawan kebosanan tatkala menelek borang kaji selidik pengguna perpustakaan. Berpinar mata aku tengok borang-borang yang banyak tu. Aku boleh perasan ada bintang-bintang sedang berpusing di atas kepala aku. Nak hilangkan bosan mengadap benda alah tu,aku buka blog orang lain dan baca-baca. Boleh gak gelak-gelak kejap.Sambil tu, aku nak buat entri pasal basuh kereta.

Petang semalam lepas balik kerja, aku basuh Saga. Dah lama betul tak basuh. Entah angin apa masuk semalam tiba-tiba nak basuh kereta. Tengah-tengah sakit pun masih gagah nak basuh. Lagi satu sebab aku tengok Saga tu dah berdebu sampaikan bila hari hujan,wiper kereta dah tak lancar nak mengelap tingkap. Jadi aku ambil keputusan nak basuh sampai kilat cantik macam cermin tingkap KLCC yang bersinar-sinar tu.

Dengan penuh berhati-hati aku bersihkan Saga tu.Jenguk-jenguk road tax yang baru tukar. Rupa-rupanya dah setahun usia Saga aku. Selain daripada accident kecil  hari tu,setakat ni Saga takde apa-apa yang rosak.Masih lagi ok.Enjin pun tiptop lagi.Cuma kilometer je cepat naik.Yelah,hari-hari ulang alik Gombak-Shah Alam.Mau tak laju kilometer tu berjalan. Aku bersihkan dashboard dengan pembersih khas.Hilang sudah habuk,yang tinggal pancaran bersinar-sinar. Aku vakum bersih-bersih lantai Saga.Pun bersih jugak.Aku kibas-kibas pengalas karpet.Dah habis semua tu baru aku basuh Saga.Aku letak sabun banyak-banyak dalam baldi dan meletakkan span.Dan selanjutnya, aku mencuci sehabis baik.Setiap sudut,celah sampai ke spring tayar pun aku cuci.Punyalah bersemangat.Peluh-peluh yang menitik tu tak yah cakaplah.Memang dah campur sebati dengan air sabun tapi apa aku kisah.Lepas tu nak basuh balik kan.Jadi...biarkan je lah ye tak.

Dah habis cuci, aku basuh dengan cermat.Hilangkan semua sisa-sisa sabun.Dah puas hati, aku tutup paip air. Aku ambil kain lap. Aku keringkan Saga tu.Macam-macam gaya aku buat.Tolak ke depan,tarik ke belakang,pusing-pusing ikut jam,lawan jam macam-macam lagi lah sampai habis kering.Dah habis lap, aku ambil pengalas karpet,masukkan semula dalam Saga,tutup pintu kereta dan.....


Walllllaaa....dah siap basuh kereta!








p/s: Aku tak sangka cuci kereta ni pun boleh buat cerita.Agak-agaknya berapa markah aku dapat kalau dalam karangan Bahasa Melayu UPSR ek? Nak jugak tahu....

0 comments: