Thursday, December 24, 2009

Aku BerCeriTa

Dah dua hari aku tak tulis pape kat blog ni.Pasal aku kena jadi urusetia bidan terjun untuk Bengkel Mesra Pelanggan.Tapi aku tak kisah pun.Seronok pa!Bukan senang nak dapat ilmu2 yang takda dalam pasaran ijazah atau diploma yang berlambak2.Ilmu yang perlu dicari sendiri lebih baik daripada menunggu ilmu tu datang pada kita.

Tapi yang tak berapa bestnya...bila ada orang dah diberi peluang untuk menimba ilmu yang jarang2 ada tapi tak merebutnya.Siap leh kata macam2 lagi.
"Ala,saya dah nak pencen dah.Takan nak belajar lagi benda2 camni."
"Kalau tak nak datang boleh tak?"
"Saya ada banyak kerjalah."
..dan macam2 alasan lagi....
Macam mana nak praktikkan budaya "mesra & profesional" kalau mcam ni gayanya.Yang lagi malang,pengerusi bengkel tu bos anda sendiri!Apa perasaan beliau bila orang berkata
"Encik,macam mana ni.Kita buat bengkel ni untuk staf.Kita nak tolong staf tapi staf Encik sorang pun tak nampak muka."Aku dapat lihat muka bos yang berubah.Aku lagilah,tempiasnya memang kena tepat kat muka.Apa yang aku dengan bos buat,cuma senyum dan senyum...*mengeluh*

Aku nak nasihat lebih2 kang,kebanyakan diaorang lagi tua dari aku.Tapi kalau tak cakap,diaorang kata aku pegawai kayu.Hmmmmmm.....

Tapi takpe,sekurang2nya aku akan cuba mengubah paradigma seperti itu.Biarlah ada sikit perubahan.Bukankah itu lebih bagus daripada takde langsung!Memang bukan senang tapi selagi tak cuba takkan tahu ada kesan ke tidak.Ibarat kata penceramah bengkel tu "We never know until we try"

******************

Dalam dok busy dengan bengkel,dapat berita dari kawan baik merangkap x-officemate dulu.Mak staf dia(x-officemate aku gak) meninggal semalam.Kebetulan gak,staf kat library fakulti lain pun ada sedara dia meninggal.Dua berita kematian sekaligus dengar.Betul2 mengingatkan aku yang manusia tak boleh nak jangka tentang kematian tapi sememangnya kita tau yang suatu hari nanti kita akan pergi jua meninggalkan dunia yang sementara ni.




........diam............

0 comments: