Wednesday, June 22, 2011

Baru TaU kENapA

Baru tau kenapa hati aku berdebar-debar tadi. Rupa-rupanya ada berita yang aku dapat. Bukan satu tapi dua. Elok pulak tu satu berita baik, satu berita buruk.

Aku cerita yang buruk dulu. Taklah teruk sangat tapi dah jadi kes polis. Aku baru dapat tau ada student hilang harta benda kat library. Kejadian tu berlaku Isnin lepas. Aku dapat tau pun bila bos bagitau. Staf maklumkan agak lewat. Tapi tak mau salahkan sesiapa sebab masing-masing ada hujah. Tinggal nak cari jalan untuk selesaikan. Bos pun dah buat laporan dan beri penerangan sikit kepada staf berkenaan hal ni. Ada tindakan pembetulan yang perlu dibuat. Memandangkan CCTV yang sedia ada tak cukup, staf kena buat kerja meronda sekali sekala kat kawasan perpustakaan. Notis juga sudah ada tapi kadang-kadang ada tangan yang gatal suka cabut notis. Jadi, penyelesaiannya, letak je seberapa banyak notis yang boleh. Kalau ada tangan gatal yang cabut, kita tampal yang baru. Yang penting, setiap pengguna tahu perpustakaan sudah membuat langkah berjaga-jaga. Manusia ni kena selalu diingatkan. Kalau tak jadi mudah terlupa. Tapi, sekuat mana pun langkah berjaga-jaga diambil, kadang-kadang tewas jugak dengan kelicikan manusia kan. Benda yang memang dah nak berlaku, tetap akan berlaku. Cuma, kita boleh mengawal untuk kurangkan kes je. Eh, banyak cakap pulak aku pasal ni. Yelah, aku pun pernah ada pengalaman kena curi hehehe...

Ok...sudah bab tu. Aku nak cerita bab lain pulak. Berita gembira ni pun bukan aku punya. Aku tumpang gembira untuk orang lain. Budak lelaki yang sedang aku berkawan sekarang ni sebenarnya dah berhenti kerja. Dah tak tahan kerja kat tempat lama. Adalah dalam 2 minggu berhenti. Tadi baru dapat berita dia dah dapat kerja baru. Biar pun gaji tak banyak tapi bagi aku dah cukup baik daripada takde kerja langsung kan. Alhamdulillah, awal bulan 7 dia mula kerja. Harap-harap dia seronok kat tempat kerja baru dia.

0 comments: