Tuesday, November 02, 2010

TeRteKan

Hari ni dihujani lagi isu yang sebenarnya dah hangit bagi aku. Semalam pun masih isu yang sama. Dah tak mau layan semua tu tapi bila dibangkitkan semula oleh orang atasan, jadi demotivated rasanya. Kesian kat bos aku yang tersepit dalam keadaan ni. Bukannya dia rela. Tapi isu yang sekecil itu dipebesar-besarkan macam kami buat kesalahan yang besar.

Dan aku sekarang ni cukup alergik dengan perkataan "membangau" (dalam erti kata lain, cari alasan menyalahkan orang lain macam lagu "Bangau oh Bangau" tu). Bos aku dah lama ban perkataan tu. Disebabkan satu kenyatan yang diberi bos aku dalam membalas isu yang dibangkitkan oleh pelajar dan juga sebab aku memberi kenyataan yang dikatakan "defensive", terus kami dituduh "membangau". Puas aku menilik ayat-ayat mana yang dikatakan aku "membangau" tu. Memberi kenyataan tentang situasi sebenar berlaku di perpustakaan, yang mana tiada langsung nama sesiapa yang terlibat, bolehkah dikatakan "membangau"?

Disebabkan isu ni, membuatkan aku rasa tertekan. Tambahan pula takde sokongan daripada ketua sendiri buat aku rasa lagi down. Mujur juga ada insan yang masih memahami situasi yang berlaku kepada kami. Kata-kata yang ringkas daripada beliau membuatkan kami yakin dengan kebenaran yang kami lakukan. Terima kasih kepada Puan Pemangku KP.

Aku suka ada yang sudi mendengar. Pengajaran bagi aku dan bos (dan mungkin semua yang membaca ni). Dengar luahan staf. Dengar dari sebelah pihak saja tak mencukupi. Jangan terus menuduh tanpa usul periksa. Belajar terima kritikan.

0 comments: