Thursday, August 26, 2010

TazKiRah BulaN RamaDhan

Tadi pergi PTAR1 dengar tazkirah. Banyak ilmu baru belajar lagi hari ni. Nak pula Ustazah yang memberi tazkirah tu sungguh bersemangat walaupun dalam bulan puasa. Terima kasih Ustazah Hjh. Norrihah!

Antara yang sempat aku tangkap masa dengar tazkirah tu:
- Bulan Ramadhan adalah bulan penghapus segala dosa dan merupakan bulan keberkatan.
- Bulan Ramadhan merupakan masa untuk kita menjaga kesempurnaan zahir dan batin
- Bulan dilimpahi nikmat yang banyak
- Bulan rezeki yang melimpah ruah

Ada satu perkara yang aku suka masa Ustazah bagi. Beliau ada beritahu Bulan Ramadhan ni merupakan bulan bonus pahala untuk lelaki dan perempuan dengan mengerjakan "sunat luarbiasa" untuk pasangan yang berkahwin. Bonus pahala untuk lelaki adalah membenarkan isterinya bangun awal untuk melakukan solat sunat Tahajjud dan lelaki itu sendiri yang menyiapkan makanan untuk bersahur. Manakala yang wanita kerana melakukan solat-solat sunat pada waktu malam yang tak dapat dilakukan pada bulan-bulan biasa. Menarik kan!

Lagi satu, Bulan Ramadhan adalah bulan "berjemaah". Sebabnya satu keluarga dapat mengeratkan silaturrahim ketika "berjemaah" semasa sahur, "berjemaah" semasa berbuka, lagi untung "berjemaah" waktu Maghrib dan yang kelakar tapi masih relevan nak shopping raya pun "berjemaah" :)

Sedekah paling afdal adalah sedekah di bulan Ramadhan.

4 golongan yang syurga rindukan ialah:
- pembaca Al-Quran
- orang yang memelihara lisan
- orang yang memberi makan pada orang yang lapar
- orang yang berpuasa di bulan Ramadhan

Akhir sekali, "Seseorang yang memberi makan pada orang yang berpuasa akan mendapat pahala seperti orang yang berpuasa itu"

0 comments: