Friday, August 06, 2010

aKu Nak cAkaP sikit....

Dah lama sangat aku tak menulis..
Nak cerita pasal induksi tak lepas-lepas lagi...
nak cerita pasal kemalangan kat kampung tak keluar butir-butir ayat..
belum lagi nak tambah dengan hal Hari Mesra Pelanggan pulak...
nak campur dengan macam-macam hal kat ofis masa aku takde...

Nampak macam stress kan...
Tapi aku tak tau kenapa otak aku tak serabut pun....
cuma hati aku rasa gundah-gulana
Biasalah hati tu...macam-macam dapat rasa

Kenapa hati aku gundah-gulana (ayat sastera yang macam entah hapa je)
Aku tengah tersepit sekarang....
Antara bos dan staf bawahan....
masing-masing ada pendirian..
bos baru mestilah dengan cara pentadbiran baru..
tapi entah kenapa ada staf yang terlebih emo...
bagi aku...aku takde masalah...
selagi apa yang bos kata itu betul mengikut prosedur...
aku tetap akur...
mana mungkin nak melawan kata-kata orang atasan..
tapi ada juga staf yang nak menegur kata-kata bos...
amat berani...tapi tak kena tempat...
benar bos melakukan perubahan...perubahan yang baik....
tapi kenapa mahu persoalkan?
adakah perkara itu membebankan?
adakah perubahan itu menyusahkan?
menyusahkan siapa?...diri sendiri?

aku jadi tersepit...
bos rujuk pada aku pasal sesuatu
staf serbu aku untuk berkata sesuatu...
ya...aku mendengar...dan akan selalu mendengar
mana yang baik aku akan cakap..
mana yang buruk aku akan menegur..tapi bukan dengan cara menentang..
pertahankan sesuatu yang salah adalah kerja yang sia-sia
sudah pasti perkara itu salah...maka tetap salah. tidak akan jadi betul...

mohon diberi kekuatan...
berdoa untuk kebaikan semua...
cuba renung diri sendiri...
apakah kerja yang dibuat selama ini betul
kerja...ikut prosedur...ikut undang-undang...jangan ikut peraturan "ikut suka aku la"
hati kena ikhlas...
barulah kerja itu menjadi baik...
barulah sikap itu bertambah baik...
dan kita pun akan dapat faedahnya...

0 comments: