Monday, October 05, 2009

Pegi Beraya

Hari cuti lepas adalah hari pergi beraya. Best gak dapat jalan2 pergi rumah sedara mara. Masa hari sabtu, pergi rumah sepupu, Kak Ida kat Puchong. Tapi lambat sikitlah sebab mak kerja syif petang. Malam tu ambik mak kat hospital (kesian mak tinggalkan myvi kat sana) pastu terus pergi ke Puchong. Agak mengambil masa sebab ayah ingat2 lupa + waktu malam, memang agak susah perjalanan. Mujur sampai jugak dengan bantuan 3 orang co-pilot (aku, amir ngan mak). Sampai kat sana je tetamu dah banyak yang balik cuma tinggal Kak Ida adik beradik. Byk gak makanan kat situ. Ada pecal dari Sg Karang, fruit cocktail, mi calong (respi mak bagi kat kak Ida), lemang. Aku memang bedal semua sebab nampak menarik, ku tertarik, kau memang da boom. Dah habis mengisi tong dan jam pun menunjukkan ke angka 11, barulah ayah kata "Jom balik". Sebelum balik tu Kak Ida ada ajak pergi beraya rumah Pak Lang kat Bukit Mahkota. Ayah ngan mak tentulah ok sebab esok pun memang dalam perjalanan nak ke Senawang jumpa Makcu. On the way balik bolehlah singgah. Dalam hati aku "Yes! berjalan lagi esok hahaha"

Pagi Ahad tu, sebelum memulakan perjalanan, ayah singgah stesen minyak. Kali ni pakai kereta mak (myvi dh amik masa balik dari beraya malam tu). Singgah breakfast kat warung makan sebelah tu, makan kuehteow goreng. Agak pedas. Dah lepas breakfast, teruskan perjalanan ke Senawang. Kali ni pun ada sesat2 sikit sebab tak pernah sampai lagi rumah makcu. Makcu dah siap telepon jangan makan apa2 sebab dia dah masak. tapi masa tengah sesat tu terjumpa sebuah kedai cendol yang best (Agak feymes sebab pernah masuk kat tv). Nak tau kenapa best? Sebabbbbbb......cendolnya murah dan boleh tambah seberapa banyak yang anda mau secara percuma! Kan best tu. Dah puas membelasah cendol barulah bergerak semula. Masa tu dapatlah jumpa kawasan perumahan Makcu. Sampai2 jer Pakcu dah hidang macam2 lauk. Dah tengahari kan konpemlah makan nasi. Pergh! lauk memang best. Ada kari ayam, ayam masak black pepper, sayur sawi goreng, ulam raja + timun dengan sambal tempoyak. Fuh, menjilat jari. Macam biasa, aku pun bedal lah semua hehehe. Dah habis seround makan nasi (pinggan penuh tu) dan tengok F1 sampai habis, barulah kami berangkat. Perjalanan seterusnya ke Bukit Mahkota, Nilai. Singgah rumah Pak Lang pulak. Yang ni pulak, ayah dah tau jalan so takdelah sesat sangat. Sampai2 jer keluarga Mak Andak dan Che Yu dah ada. Tinggal Kak Ida and family dengan adik beradik dia tak sampai lagi. Kat rumah ni pulak, de laksa penang dengan laksa lemak (laksa pahang). Wah!! buat aku terliur lagi. Dahlah favorite aku laksa. Memang takkan ku lepaskan peluang keemasan. Puasnya! dapat makan sedap2 hehehe. Lama gak beraya kat rumah Pak Lang. Si kecik tu siap tambah laksa 2 kali. Petang tu masa balik, ayah suruh aku drive. Aku pun pe lagi. hehehe ni lah time yang paling best. Mak dah muka cuak. Tapi memanglah menguji kesabaran. Jalan jam teruk kat tol Sg Besi. Ditambah pulak dengan teguran mak + teguran ayah (anda semua leh bayangkan camne) memang time tu aku lah pemandu paling berhemah kat atas jalan raya. Tak sampai separuh perjalan lepas tol Sg Besi tu, ayah dah lelap mak pulak diam. Maka, dengan seronoknya aku drive. Syukur Alhamdulillah, selamat sampai ke rumah akhirnya.

Puas aku beraya time cuti tu hehehe....

0 comments: