Wednesday, February 08, 2012

PerUtuSan PeNtAdbIraN

Baru saja balik daripada dengar perutusan pentadbiran yang melibatkan tiga jabatan pentadbiran UiTM. Pendaftar, Bendahari dan Ketua Pustakawan UiTM. 

Singgah makan dulu kat kafe sebelum pergi dewan. Takut terdengar perut bunyi masa kat dalam dewan. Dah mendaftar, baru dapat tau ada disertakan makan pagi. Jadi bekalan makan tengahari lah jawabnya hehe. Door gift pun ada, yang menariknya beg sponsor by perpustakaan. Jadi ada jenama perpustakaan di beg tersebut. 

Ucapan pertama diberi oleh Ketua Pustakawan. Banyak intipatinya. Sesuatu yang menarik tapi kesian kat Encik Hidayat yang tak berapa sihat tapi tetap gagah beri ucapan. Antara intipati yang menarik perhatian adalah berkenaan tagline baru perpustakaan "Library For All'. Maksudnya meluaskan rangkaian perkhidmatan perpustakaan yang tak terhad kepada pelajar saja tetapi merangkumi semua pengguna khususnya warga UiTM. Selain daripada itu, beberapa inisiatif perpustakaan untuk meluaskan perkhidmatan termasuklah perubahan jumlah naskhah yang boleh dipinjam kepada staf pentadbiran dari 10 kepada 20 naskhah, pinjaman berkelompok kepada jabatan-jabatan lain, pembukaan perpustakaan selama 24 jam, global outreach dan lain-lain.

Selepas tu, taklimat daripada Bendahari. Temanya ialah "from usual to unsual". banyak inisiatif baru yang dibuat untuk meningkatkan bajet universiti. Termasuk pelaksanaan portal kewangan yang dijalankan secara web sebagai one stop centre. Penggunaan tema lean budget management ditambah baik dengan beberapa perkara untuk menjana kewangan universiti.

Akhir sekali ucapan daripada Pendaftar. Semestinya melibatkan sumber manusia. Pendaftar banyak kali menyentuh tentang Budaya PERDANA selain warga kerja yang berproduktif serta kreatif dan inovatif. Selain itu, ada juga menyentuh tentang warga pentadbiran yang berilmu tinggi. Beri peluang kepada staf pentadbiran untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Buat aku terasa nak sambung belajar hehe.

Lepas dengar perutusan tadi, banyak yang aku belajar. Perkara-perkara yang perlu diambil perhatian dan perlu dibuat tindakan. Apa-apa hal pun perutusan tadi bertepatan dengan tema yang perpustakaan sediakan. Kena juga dengan penstrukturan semula perpustakaan. Semoga terus maju hendaknya. UiTM di hatiku.

0 comments: