Tuesday, May 31, 2011

JurNal Ke VieTnam

Baru balik dari Vietnam sabtu lepas. Masuk ni dah tiga kali pergi ke sana. Mesti korang semua tertanya-tanya kenapa aku suka sangat pergi sana kan? Jawapannya ialah sebab aku suka shopping kat sana. Macam-macam aku boleh beli. Nak pulak semua tu aku boleh dapat dalam satu kawasan je. Tak payah nak pergi jauh-jauh. Cakap je nak apa...kasut, baju, kain ela, beg, topi, perhiasan rumah, cenderahati...semua tu ada kat Ben Tanh Market. Ala macam korang masuk kedai arked kat Jalan TAR tu tapi pasar ni besar yang dipenuhi kedai-kedai kecil. Luas kedai tu ibarat pakcik aku cakap saiz dalam 2x2 mtrpersegi. Kecil kan. Jarak antara kedai yang bertentangan pun kecil je. Panjangnya macam korang depakan kedua-dua belah tangan. Sempit kan. Kalau lalu tak langgar orang memang tak sah. Tapi shopping punya pasal memang sanggup redah.

Yang paling seronok, jarak hotel ke Ben Tanh Market tu sangatlah dekat. Tak sampai 5 minit pun. Sampai mak aku cakap, Tak payah singgah tandas awam kalau nak buang air. balik hotel je. Bayangkan punyalah dekat. Oh lupa, aku pergi sana dengan mak, adik bongsu aku Aiman, Makde dan suami, Pak Cik Man, Mak Itam dengan Pak Itam dan kawan mak, Makcik Yatimah. Kami berlapan pergi sendiri. Tak pakai agensi pun sebab Makde cakap aku dengan mak dah mahir kawasan ni. Kami ke sana selama 3 hari. Bertolak hari Khamis sampai KL hari Sabtu. Pergi dengan Air Asia je. Perjalanan ambil masa selama 1 jam 50 minit. Waktu di sana lewat 1 jam dari Malaysia tapi matahari cepat naik dan turun. Kalau kita kat sini pukul 7 matahari dah naik, dekat sana pukul 5.30 pagi dah macam pukul 7 pagi.  Petang pulak, pukul 5.45 dah boleh solat Maghrib. Kalau ada kawan-kawan yang berhajat nak pergi Vietnam, cakap dengan aku. Kita boleh pergi tahun depan. Aku boleh tolong arrange kan.

Kat sana, aku paling suka shopping baju kurung. Baju kurung dia sangatlah cantik. 3 kali aku pergi sana mesti ada baju kurung yang aku beli. Macam mana aku tak beli, Dah lah potongan baju tu cantik, kemas jahitan, siap ada labuci penuh kat bahagian dada dan tangan. Mahu tak geram tengok. Tambahan pulak harganya murah (dalam RM70-200). Lagilah suka hati nak beli kan. Masa aku singgah butik baju ni, ada seorang wanita, orang Malaysia, beli baju tersangatlah banyak. Rupa-rupanya, kakak ni jual baju kurung kat Malaysia.

Cakap pasal orang Malaysia, sepanjang aku ada kat sana, setiap masa aku boleh jumpa orang Malaysia. Dah macam duduk negara sendiri pulak. Yelah, toleh kiri orang kita, toleh kanan pun orang kita jugak. Masing-masing ada tujuan datang ke Vietnam. Ada yang saja bercuti tapi majoriti nak membeli belah. Sampai orang Vietnam yang jual barang pun dah pandai cakap Bahasa Melayu. Bangga sekejap rasa. Orang luar boleh cakap bahasa kita.

Pasal makanan pun tak perlu risau. Ada restoran halal disediakan. Paling popular Restoran 4 Season dan Kedai Makan Shamsudin. Walaupun orang Vietnam(muslim) yang buka restoran ni tapi masakan memang tak jauh beza dengan Malaysia. Kira boleh telan juga makanan yang disediakan. Harga mungkin sedikit mahal tapi berbaloilah. bukan senang nak cari restoran halal kat negara orang kan.


Itu je kot cerita aku masa di Vietnam. Nampak seronok kan!

Nota kaki: Maaf takde gambar disediakan sebab tak ambil banyak. masa diperuntuk lebih untuk shopping saja.

Nota kaki 2: Cerita kat Korea pun aku tak masukkan lagi kan kan...bilalah aku nak buat...hmmmm

2 comments:

E.D.A.Y.U said...

tahun depan if kak nik plan nk pegi ajak yuyu skali ea...nk shoping2 jugak lor..huhu...bestnyer :)

ninaAlona said...

hehe..leh je yuyu...kita pg shopping rmai2 hehehe