Friday, August 21, 2009

Tazkirah dan majlis tahlil

x tau nape hr ni library menjadi sgt sejuk..dr pagi td blazer mmg tersarung x cabut2 disebabkan sejuk yg amat...dan disebabkan sejuk + kurg keja = ngantuk nk masuk mode Zzzzzz...
ni pagi td punyer cerita...


pagi spt biasa nk kuar breakfast kat tempat biasa (menara)..tggu kak syakirah tp dia x turun2..aku pn pe lg trus je bergerak bebas ke menara(wah bertmbh kurus aku camni hehehe)..smpai jer kat sana, aku tgk kurg kelibat org library kat situ...'dorg ni dh start puasa ke?'aku pn trus lah bungkus nasi goreng ngan telur dadar tuk lunch karang(pagi tu aku mkn kuih jer 3 ketul)...lps dh bli tu baru teringat yg sbnrnya kat ptar 1 de tazkirah skali ngan bacaan yasin dan tahlil..of course lah dorg x mkn sbb pastu de mkn2 time lps tazkirah (hehehe ku dh kerugian duit sbb terbeli dulu mknan..haiya)


aku pn trus bergegas(x leh lenggang kangkung sbb dh lmbt) ke ptar 1 dan menuju trus kat tempat anis(sbb bilik dia dkt ngn bilik seminar a.k.a tmpt tazkirah diadakan)..mujur dia de lg..so lepak2 kat tmpt dia jap(konon kata dh lmbt tp smpt lepak2 lg kui3)


bacaan yasin dan tahlil td diketuai ustaz muda dr CITU(institut kefahaman Islam)..umo dia br 24 thn..sygnya aku x igt nama dia...sedap gak bacaan dia(suara dia x m'gmbrkan dia tu umo 24 thn...agak matang dan jelas - ni bkn puji sbb terpikat tp betul2 puji tau)..lps tu barulah tazkirah diadakan disampaikan oleh Ustazah dari CITU gak(pun x igt sapa nama dia - hr ni mmg aku agak super slow + blur)..tazkirah berkenaan kedtgn Ramadan..yg paling aku igt bab yg x membatalkan puasa..sbnrnya de perkara2 yg x membatalkan puasa tapi disebabkan kekeliruan membuatkan kita terasa puasa kita terbatal...sbg cth: ustazah kata klu kita disuntik(tuk tujuan kesihatan),tu x membatalkan puasa melainkan suntikan yg menyebabkan kita kekenyangan(x taulah camne rupanya)...sbbnya kata ustazah kata kna lihat blek mksd puasa terbatal "dengan memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan"...maka dgn itu klu suntikan td memberi kekenyangan, terbatal lah puasa secara automatik - ustazah tu kata...


de lg cth2 lain tp aku x brp jelas (x nk tulis takut nnt bg mksd berbeza kat org lain...bhy gak klu x betul ckp psl agama ni, x psl2 leh jadi dosa...huhuhu x nk!! dhlah sy masih jahil psl agama ni)...nasib baiklah tazkirah ni de...dan bgs gak aku pegi sbnrnya...dptlah tmbh ilmu baru...papehal pd mereka terutama pd kwn2 yg mengenali aku ni...ku di sini nk mohon maaf byk2 klu de tersalah kata terslah bahasa ke....dan insyaAllah dosa2 kalian ku dah maafkan..semoga ramadan kali ni bw berkat yang lbih baik dr ramadan yg lalu...


ok...ciao

2 comments:

aRiZa said...

salam..
along.. selamat berpuasa..
aku dah join the 'club'.. hehe..

ninaAlona said...

huh??
club?